محمود کیاستی
مدرس دوره های ICDL

تصویر برداری چیست؟ Vector چیست؟ معرفی 5 ابزار ساخت وکتور

یک تصویر برداری یا Vector image، نوع خاصی از فایلهای گرافیکی میباشد که بر اساس معادلات ریاضی شکل گرفته و متشکل از نقاط، خطوط و اشکال می باشد. در تصاویر برداری از نقاط به عنوان Node یاد میکنند، که قابلیت اضافه شدن، حذف و جابجائی را دارا بوده و بواسطه ی دستگیره ی آنها، کیفیت، ظاهر و مسیر بین نقاط در درون خطوط یا اشکال تحت تأثیر قرار می گیرند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

علاوه بر این در یک فایل برداری، امکان تغییر ویژگیهای خطوط و اشکال از قبیل؛ رنگ، ضخامت و ... نیز وجود دارد.

وب سایت توسینسو

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector چیست؟

وب سایت توسینسو

تصاویر Raster از مجموعه ای از نقاط ویا شبکه ای از پیکسلها تشکیل شده است که به منظور چاپ کردن آنها و یا استفاده در انواع مختلف صفحات نمایشی، برای کسب نتیجه ی مطلوب، باید از کیفیت و وضوح بالائی برخوردار باشد. در ضمن افزایش سایز این گونه تصاویر مناسب نبوده و در واقع scalable نمی باشند چرا که بر اثر آن کاهش کیفیت بسیار بوده طوری که تصویر خود را بصورت تار شده خواهید دید و برای جلوگیری از این موضوع حتی الامکان باید از سایز واقعی تصویر استفاده نموده و یا صرفاً کاهش سایز (با افت کیفیت کمتر) را بکار ببرید.اما در تصاویر برداری یا Vector، میتوانید کیفیت تصویر یا طراحی خود را در انواع فرمتهای و رزولوشنهای مختلف تصویر حفظ کنید و در واقع در یک فایل برداری، هر یک از نقاط، خطوط و یا اشکال مقیاس پذیر و scalableمی باشند:

وب سایت توسینسو

بهترین برنامه هایی که قابلیت ویرایش و کار با تصاویر برداری یا Vector را دارا میباشند، به شرح زیر می باشد:

  1. Adobe Illustrator: در خصوص کار با با تصاویر برداری(Vector images)، این نرم افزار یکی از محبوبترین و پراستفاده ترین ابزارها در این زمینه می باشد و با استفاده از ویژگی های موجود در این نرم افزار قابلیت ایجاد آیکون، گرادینت و مش گرادنیت وجود دارد.
  2. Corel DRAW: یکی دیگر از افزارهای رایج جهت کار با تصاویر برداری این نرم افزار می باشد هر چند که به محبوبیت Illustrator نمیرسد و بیشتر در طراحی های صنعتی و ماشینهای CNC مورد استفاده قرار میگرید.
  3. Inkscape: این نرم افزار که بصورت رایگان نیز می باشد، برای افراد تاره کار و کم تجربه و میان تجربه، در زمینه ایجاد تصاویر برداری مناسب می باشد و همانند Corel DRAW در اغلب اوقات در تنظیمات صنعتی در ماشینهای CNC و برشهای لیزری مورد استفاده قرار میگرید.
  4. Sketch: این نرم افزار مخصوص سیستم عامل MAC می باشد که معمولاً برای ایجاد آیکون مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. Affinity: از این نرم افزار نیز که شباهتهایی با نرم افزار Illustrator دارد همانند Inkscape صرفاً در سیستم عامل MAC میتوان استفاده نمود که دارای ابزارهای مناسبی نیز می باشد ولی نه در حد گستردگی ابزارهای Illustrator. یکی از ویژگیهای این افزار، قابلیت استفاده از زوم 1,000,000% می باشد.

در طراحی های گرافیکی، از تصاویر برداری یا Vector بیشتر در زمینه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • Logos
  • Icons
  • Illustrations
  • Infographics
  • Fonts
  • Patterns
  • Elements for web

علاوه بر این، گرافیک بردرای تقریباً در زمینه چاپ نیز همه فن حریف بوده و در بسیاری از موارد (همچون چاپ بر روی پوشاک، محصولات کاغذی، کتاب و ...) مورد استفاده قرار می گیرد.


محمود کیاستی
محمود کیاستی

مدرس دوره های ICDL

محمود کیاستی ، مدرس و مشاور در حوزه های گرافیک و طراحی ، متخصص در حوزه نرم افزارهای Photoshop ، InDesign و illustrator .. مدرس دوره های مهارت های هفتگانه و ICDL پیشرفته ، کارشناس شبکه ها و سرویس های مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت و ...

نظرات