محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت DPI و Resolution در چیست؟ به زبان بسیار ساده

تفاوت دی پی آی و رزولوشن در چیست؟ Resolution یا وضوح یکی از قدیمی ترین واژه هایی است که برای تشریح کردن درجه کیفیت و جزئیات تصاویر یا کیفیت ضبط تصاویر استفاده می شده است . یک تصویر با درجه Resolution بالا به معنای این است که تصویر مورد نظر جزئیات بیشتری را می تواند به شما نشان بدهد و شما می توانید همه این جزئیات را مشاهده کنید در حالیکه یک تصویر با درجه Resolution پایین نمی تواند به شما جزئیات تصویر را نمایش بدهد و در اصطلاح خودمانی تصویر تار دیده می شود. DPI مخفف کلمه های Dot Per Inch یا نقطه در هر اینج می باشد و یک واحد اندازه گیری است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تفاوت رزولوشن و دی پی آی چیست

در واقع DPI یکی از روش های محدود کردن و تعریف کردن درجه وضوع یا Resolution یک تصویر است. این DPI است که تعیین می کند شما چه تعداد نقطه رنگی متفاوت می توانید در یک اینچ از تصویر در کنار هم قرار دهید ، طبیعتا هر چقدر تعداد نقاط یا Dot در هر اینچ بیشتر باشد به معنی کیفیت یا Resolution بهتر تصویر است. هر نقطه می تواند با نقطه کنار آن در رنگ تفاوت داشته باشد.

با توجه به اینکه چشم انسان قادر به ترکیب و مخلوط کردن رنگ ها با همدیگر است هر چقدر اندازه این نقطات کوچکتر باشد از نظر چشم انسان کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. هر چقدر اندازه این نقاط بزرگتر باشد یعنی DPI ما در تصویر کاهش داشته باشد چشم انسان قابلیت تفکیک کردن رنگ های این نقاط را بدست خواهد آورد و تصویر به شکل یک پیکسلی و ترک خورده به چشم می آید.

تفاوت رزولوشن و DPI

با توجه به اینکه واژه Resolution یا وضوع یک واژه عمومی است ، تقریبا در بیشتر زمینه ها و محصولات در بحث تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد. صفحات نمایشی مثل تلویزیون ها و مانیتورها از واژه Resolution استفاده می کنند و حتی دوربینهای عکاسی و فیلم برداری نیز بعضا از همین واژه برای نشان داده کیفیت تصاویر خود استفاده می کنند.

اما در چنین دستگاه هایی معمولا از یک واحد دیگر برای اندازه گیری میزان کیفیت تصاویر استفاده می شود که به PPI معروف است ، PPI مخفف کلمات Pixel Per Inch است. DPI به شدت در مصارف پرینت دیجیتال یا Digital Printing استفاده می شود ، در چنین مصارفی قطرات بسیار ریزی از رنگ و جوهر بر روی کاغذها برای ایجاد کردن تصاویر اسپری می شوند.

همچنین بیشتر روش های ویرایش تصاویر از DPI برای تشریح بزرگنمایی تصاویر استفاده می کنند هر چقدر DPI بیشتر باشد بنابراین کیفیت تصاویر نیز بهتر خواهد بود. بنابراین کمی بی مصمی است که از واژه PPI برای تشریح تصاویر در صنعت چاپ استفاده کنیم. خاطرم هست که هر موقع می خواستم در خصوص مطلبی مطالعه کنم کتاب مورد نظر را پیش یکی از دوستان صمیمی پرینت می گرفتم و این پرینت سیاه و سفید با کیفیت 600 DPI برای من گرفته می شود که با توجه به تصاویر سیاه و سفید بسیار کیفیت مناسبی را احساس می کردم.

نکته جالب در خصوص Resolution این است که براحتی قابل ترجمه بین دستگاه های مختلف نیست. پرینت گرفتن تصویری با کیفیت یا Resolution ای به اندازه 72PPI به پرینتری با DPI بیشتر نیاز دارد مگر اینکه کیفیت را فدا کنیدو نتیجه یک تصویر خراب شود. البته همین موضوع می تواند برای بسیاری از کاربران مشکلاتی را ایجاد کند ، معمولا فرآیند پردازش تصاویر به شکل داخلی انجام می شود اما در بیشتر پرینترها یک DPI پیشفرض برای پرینت گرفتن تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد که به اندازه کافی کیفیت دارد که تصاویر چاپ شده بر روی کاغذ را به کاربر با کیفیت جلوه کند.

دقت کنید که شما خواه ناخواه نمی توانید کیفیت تصاویری که در صفحه نمایش خود مشاهده می کنید را در تصاویر چاپی مشاهده کنید زیرا مکانیزم رنگبندی در صفحات نمایش بصورت RGB است و با نور ایجاد میشود اما مکانیزم نمایش تصاویر در صنعت چاپ با CMYK ایجاد می شود که مکانیزمی است که با رنگ فیزیکی ایجاد می شود ، طبیعتا نور می تواند تنوع رنگی بیشتری به نسبت رنگ و ترکیب کردن آنها داشته باشد ، بد نیست نگاهی به مطلب من با عنوان تفاوت RGB و CMYK در انجمن گرافیک ، انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران نگاهی بیندازید ، اما بصورت خلاصه اگر بخواهیم بگوییم تفاوت بین DPI و Resolution به شکل زیر می باشد :

  • Resolution یک واژه عمومی برای تشریح میزان جزئیات موجود در یک تصویر می باشد
  • DPI یک واحد محاسباتی می باشد که برای تعریف کمی Resolution استفاده می شود
  • واژه Resolution می تواند در انواع و اقسام موقعیت ها استفاده شود
  • واژه DPI بیشتر در تکنولوژی های چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد
  • کیفیت یا Resolution تصاویر در صفحات نمایش با پرینترهایی که از DPI استفاده می کنند تطابقی ندارند
  • دی پی آی | DPI چیست؟

    دی پی آی یا DPI مخفف کلمه های Dot Per Inch به معنی نقطه در هر اینچ می باشد و به عنوان یک واحد محاسبه وضوع یک تصویر یا صفحه و یا حتی صفحات چاپی مورد استفاده قرار می گیرد . همانطور که از نام DPI هم مشخص است DPI اندازه تعداد نقطه هایی که می توان در یک اینچ مربع از تصویر قرار داد را به شما نشان می دهد ، هر چقدر تعداد DPI بالاتر باشد طبیعتا وضوح و جزئیات تصویری که مشاهده می کنید هم بالاتر خواهد بود
  • رزولوشن | Resolution چیست؟

    کلمه رزولوشن یا Resolution به معنی وضوح تصویر است و واژه ای است که به تعداد پیکسل هایی که بر روی یک صفحه نمایش یا سنسور دوربین ( به ویژه دوربین دیجیتال ) قابل نمایش است ، اطلاق می شود. رزولوشن بالا به معنی تعداد پیکسل های بیشتر و طبیعتا کیفیت بالاتر و شفافیت بیشتر تصاویر است

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات